tisdag 12 augusti 2014

Säkra upp om du blir arbetslös!

Nu är snart semestern slut för min del. Som tur är har jag ett jobb att gå till men det är osäkra tider numera och man kan aldrig riktigt vara säker på att få behålla sin anställning någonstans. LAS, lagen om anställningsskydd, skyddar en ibland om man varit anställd en längre tid på företaget men det finns oftast sätt för arbetsgivaren att gå runt detta genom diverse utköpsprogram och genom att indela personalen i olika grupper.

Jag har ännu sluppit att bli avskedad, peppar peppar ta i trä, men det kan drabba vem som helst, oavsett om man är jätteduktig eller ej. Går det lite sämre för ens arbetsgivare i en tuff konjunktur så måste de dra ned på antalet anställda.

Har man familj, bostadslån och annat är det viktigt att man har försäkrat sig mot den minskade inkomst som orsakas av uppsägning från arbetet. Därför är det mycket viktigt att man är medlem i en A-kassa. Jobbar man inom finans eller försäkring kan man vara med i Finans- och Försäkringsbranschens A-kassa. Det kostar 85 kronor i månaden för  alla medlemmar och då kan man få en arbetslöshetsersättning som är baserad på din inkomst så att bortfallet ekonomiskt inte blir så stort. För att kunna få full ersättning så måste man ha varit med i 12 månader.

Passa på att se över ekonomi och försäkringar nu inför höstens nystart, det tänker jag försöka göra.
A-kassa är viktigt, för alla egentligen men särskilt för de som har skaffat sig ekonomisk "börda" i form av barn och familj. Jag är tyvärr själv inte anställd inom finans och försäkring, min A-kasseavgift är högre än 85 kronor per månad så om jag byter arbetsgivare kommer jag att se över möjligheten att byta A-kassa också.

Vill man byta A-kassa så kan man gå in och titta på Finans- och Försäkringsbranschens A-kassa, HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar