fredag 10 januari 2014

Spartips: Baka eget fika

Överallt i media och butiker ser man nu rubriker och budskap om behovet av att vara ekonomisk efter jul. Vi förköpte oss inte och har en liten buffert att ta av, men det känns ändå bra att försöka börja det nya året lite mer ekonomiskt.

Jag gick ju igenom kassaboken för förra året och upptäckte en hel del utgifter för fika och utemat. Så en av de första åtgärderna blev att prova ett nytt recept på fikabröd så att jag kan baka och frysa in. Våra barn är lite svårflörtade med fikabröd och gillar mest köpebröd tyvärr. De gillar bl.a. American Cookies med chokladbitar i.

Så idag gav jag mig på att baka sådana. Det gick väldigt bra. Barnen och deras kompisar mumsade i sig kakorna med god aptit. Det enda felet var att det skulle varit ännu mer choklad, sa ett av barnen.
Men då har jag i alla fall ett nytt recept att baka efter.

Annars tänkte jag förbereda kanelbullar, muffins och äppelrutor att ha i frysen vid oväntat fika eller vid spontanutflykt. Sparar mycket pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar