måndag 16 december 2013

MySafety - skydd mot ID-stöld

I vår senaste lokaltidning stod om ett antal ID-stölder som gjorts via stölder ur folks postlådor. Vi har en låst postlåda men det känns ändå olustigt att det är folk som går omkring och tar post och är så förslagna att de beställer varor och annat i falska namn sedan. Inte jättelätt att skydda sig ifrån. Personnummer är lätta att komma över tyvärr.

Jag var själv med om en liten otäckhet för ganska många år sedan då jag fick kopia av en UC som gjorts på mig av ett kabel-TV-bolag för att prenumerera på deras internettjänst. Någon hade alltså använt mina personuppgifter för att sätta igång ett abonnemang. Jag provade siten som gjort UC på mig och det räckte med ganska få personuppgifter, inte ens personnummer, för att jag sedan skulle få hem en UC till. Jag skrev till bolaget och sa att jag absolut inte ville abonnera på något och så var saken ur världen. Inget har hänt sedan dess men det är ändå lite läskigt att det finns risk för ID-stölder.

Är man orolig för ID-stöld finns numera ID-skydd att beställa från MySafety. En tjänst som hjälper
dig att bevaka personuppgifter och ger ekonomiskt skydd om man drabbas. Synd att det ska behövas men sådana är tiderna just nu.
MySafety har även andra saker jag skulle kunna ha nytta av, t.ex. en båtnyckelbricka som gör att nycklarna flyter och så att de kommer tillbaka om de flyter iväg långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar