söndag 16 februari 2014

Marknadsundersökningar

Ibland brukar jag fylla i marknadsundersökningar på nätet. Oftast får man inte så mycket för besväret men ibland kan man få t.ex. en trisslott eller två. Marknadsundersökningarna kan handla om allt möjligt från hur man använder blöjor på sitt barn till hur man reser i arbetet. Jag tycker att marknadsundersökningarna är rätt vettiga för det mesta. Det är också roligt att ta del av nyheter om marknadsundersökningar i nyhetsmedia och se vad gemene man tycker. Kanske ger alla inte helt korrekta och ärliga svar på alla frågor. Men jag tror att om man intervjuar en tillräckligt stor grupp så får man nog en utjämning bland svaren som gör att det sammanlagda resultatet blir någorlunda överensstämmande med verkligheten.

När jag var liten var min mamma med i någon sorts undersökningspanel där man fick prova olika produktnyheter innan de kom ut i handeln. Har för mig att vi fick en hel back smultronläsk någon gång och jag minns definitivt att vi fick prova en nyhet från GB Glace som hette X-17. Det var en isglass med tre olika fält, vit, lila och grön tror jag, som skulle vara någon sorts rymdglass. Jag minns att det var jätteroligt och kändes häftigt att få prova saker före kompisarna.

På mitt jobb gör vi då och då marknadsundersökningar där vi frågar våra kunder hur nöjda de är med oss, vilka som är våra styrkor och vad vi kan förbättra. Dessa undersökningar ger oss mycket viktig och värdefull information och utgör en grund för hur vi jobbar för att ständigt bli bättre.

Ett företag man kan ta hjälp av för sina marknadsundersökningar är undersökningsföretaget Marketwatch, www.marketwatch.se . De har ett brett utbud av undersökningar men framförallt verkar de kunna hjälpa företag att planera sina undersökningar för att verkligen få ut den information man önskar och vända sig till rätt undrsökningsgrupp. En cool undersökningsform de använder är eye-tracking där man kan undersöka hur ens kunder tittar på reklam och vad som fångar kundens blick. Intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar