söndag 1 september 2013

Välj vad du påverkas av på internet

En stunds slösurfande kan vara skönt och det gäller att hålla sig lite uppdaterad på nyhetsfronten, eller? Men är det verkligen så viktigt att läsa nyheterna? Visst, en del allmänbildning om politik och aktuella händelser är nyttigt men en stor. Del av nyhetsflödet är bara tråkigheter som man inte kan lära sig något alls av. T.ex. tragiska historier om barn som far illa eller om någon som fått cancer eller om ett hus som brunnit ned.

Att man ska hålla koll på barnen vet man förhoppningsvis ändå. Samt att olyckan ändå alltid kan vara framme och att det inte går att skydda sig mot allt. Cancer är också svårt att skydda sig mot annat än med rätt livsstil och undvika skadliga kemikalier. Hus vet man också hur man kan brandskydda och försäkra.

Jag har på senaste tiden aktivt försökt undvika att surfa på de värsta nyhetssiterna. Jag undviker Aftonbladet, Expressen helt och drar ned på Dagens Nyheter och SvD. Försöker läsa på t.ex. Di.se istället, eller zenhabits eller Lifehack eller andra sidor och bloggar som inspirerar mig och fyller mig med energi.

Det gör faktiskt skillnad i hur jag mår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar