tisdag 29 juli 2014

Blixtar, dunder och elsäkerhet

Åskvädret i förrgår fick elen här hemma att darra till ordentligt. Vi hade dragit ur TV, datorer och andra viktiga apparater. Det kändes bra att ha gjort det när det knallade till så pass att brandvarnaren tjöt till. Undrar vad som hände där. Allt verkar fungera och vi har även testtryckt på brandvarnaren som pep och den verkar normal. El är ingenting man leker med. En av de första saker vi åtgärdade när vi flyttade till vårt nuvarande hem var elen. Vi gjorde först en elbesiktning, precis när vi flyttade in, och sedan bytte vi ut alla gamla ledningar och det gamla  proppskåpet som var ett riktigt virrvarr av säkringar och konstiga kopplingar. Det känns bra att ha koll på elen.

När vi senare renoverade badrummet fick vi tillfälligt flytta ut tvättmaskinen till en annan plats och koppla in den där. Vid ett tillfälle blev tvättmaskinen faktiskt strömförande. Jag kände att det pirrade i mina fingrar när jag tog ut tvätten. Som tur var förstod jag vad det var och drog bort handen fort och sedan drog vi ur sladden innan vi tog ut den färdiga tvätten. Vi lät mäta på tvättmaskinen senare och den var strömförande.

Under min uppväxt har jag haft åtminstone en bekant som drabbats av hjärtstillestånd p.g.a. felkopplad el som gjorde en metalldel i ett hus strömförande. Det gick bra för bekanten som är helt frisk idag men det var riktigt läskigt.

Man ska vara noga med elen och se till att allt hemma är säkert och rätt kopplat. T.ex. kan man kontakta CLCSystems som kan hjälpa till med detta. De håller precis på att byta hemsida, men håll ögonen öppna och glöm inte att kolla elen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar