söndag 20 juli 2014

Snygga smidesdetaljer

Tidigare har jag skrivit om vår gamla trasiga grind. Den är tyvärr fortfarande trasig. Inte själva grinden men låset och handtaget. Nu börjar jag fundera på om vi kanske skulle beställa en helt ny grind istället. T.ex. en grind i metall, gärna i smitt järn. Då skulle vi även kunna matcha räcket på förstutrappen som också börjar se slitet ut.

I ett gammalt hus finns mycket att göra och det krävs prioriteringar både när det gäller tid och ekonomi men en snygg grind gör mycket för helhetsintrycket av huset utifrån. Fina grindar, räcken och annat inom järnsmide finns hos Edlund Smide som ligger i Hägersten i Stockholm. Jag tycker att den här trappan med räcke var jättesnygg, titta på bilden som är lånad av Edlund Smide. Fint med en så luftig trappa. Då får källaren mer ljus också genom fönstret. Oftast har gamla hus rätt kompakta betongtrappor som stjäl ljuset. Nu blev jag riktigt sugen på att byta ut hela trappan. Detta blir dyrt...


Edlund Smide tillverkar även möbler och tillverkar både på beställning samt kan vara behjälpliga med ritningar. Även inbrottsskydd i form av smidda detaljer går att köpa.

Vi får se om vi hinner med projekt grindrenovering i sommar. Något måste vi göra för att hindra vår lilla bebis från att springa ut. Jag ska kolla upp Edlund Smide lite närmare och se vad det skulle kosta att tillverka en sådan grind som jag tänker mig. Eller en såndär snygg trappa!

Ta en titt själva på Edlund Smides hemsida, här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar