måndag 23 juni 2014

Lägga till en vana istället för att ta bort en vana.

Jag har för mig att jag läste det som ett råd på Zen Habits när det gäller att äta bättre. Att bara lägga till mer grönsaker till sin diet. Inte börja med att ta bort en massa saker.

Jag måste nog ta till detta knep när det gäller att äta frukt. För första gången i livet har jag upptäckt att jag faktiskt inte gillar frukt. Det känns som om jag gjorde det tidigare men nu är det nästan en ansträngning. Jag utmanade ju mig själv att äta en frukt om dagen men bara en fjuttig liten frukt är faktiskt mer ansträngande än vad jag trodde.

Men jag märker vilken bra effekt det får på barnen. När jag börjar rota i fruktskålen vill de också ha så de hälsosamma vanorna sprider sig.. Grönsaker är jag bra på att äta- tror jag, men frukt visste jag faktiskt inte att jag hade en aversion mot. Det käns surt, kladdigt och jobbigt att tugga, nu skär jag den i bitar, precis som åt barnen.

Kanske kan jag lära mig att återupptäcka frukten. Idag blev det en vacker tallrik med uppskuret skalat äpple och färska jordgubbar. Känns som en riktig vitaminkick.

Såhär borde det se ut varje dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar