lördag 21 juni 2014

Sommarlista

På semestern är det lättare att ta hand om sig och det man egentligen vill göra. Först och främst vill jag vara med familjen och se till att alla har det bra och att barnen får uppleva en massa roliga saker. Men jag vill ta hand om mig själv också så att jag orkar bättre och så att vi har mer ordning på tillvaron.

Därför skrev jag en lista idag på saker jag bör göra varje dag för att må bättre och förbättra allmänt. Det låter väl inte direkt avslappnat med en daglig lista men det är inte jättesvåra saker jag skrev ned. T.ex:

- äta minst en portion frukt och en portion grönsaker per dag
- äta en vitamintablett per dag
- träna= fysisk träning varje dag
- städa 10 minuter varje dag
- rensa 15 minuter per dag

och så några mål som jag väljer att hålla privata. Ovanstående är lågt satta mål. Jag brukar äta frukt och grönt men missar det ibland. Nu har jag ammat och varit gravid och hela kroppen inklusive hår och hud är TRÖTT. Därför behövs vitaminer. Jag har påvisad järnbrist och får skärpa till mig lite.

Träningen behöver också pushas på. Som träning räknas en vanlig promenad eller ett pilatespass framför tv:n eller en cykeltur med barnen. Det är också ett lågt satt mål. Det är roligt att träna, det är bara grejen att ta sig tid som är lite svår. Men nu kan träningen även bli en rolig aktivitet för barnen. De gillar att cykla, springa, spela pingis, badminton, squash eller röja loss med fotboll i parken så det är en punkt på listan som ger glädjeeffekt på flera sätt.

Städa 10 minuter är långt under det som behövs i vårt hus men jag menar 10 minuter koncentrerat på ett område, i ett rum. Sedan tillkommer det dagliga plockandet och torkandet men det behöver inte skrivas ned.

Rensa 15 minuter, d.v.s. "declutter" som är just rensning. Slänga gamla papper och nostalgiskt skräp som inte ens är nostalgiskt längre. Slänga de gamla sakerna som ligger för lagning som man aldrig lagar för att de inte är viktiga eller värdefulla. Rensa ur gamla trasiga strumpor som ändå av någon anledning blir kvar i byrålådan. Rensa bland barnens kläder  och ta bort för smått. Typ sånt. Det är skönt att rensa.

Idag nådde jag alla mål, även de privata, utom just rensningen. Å andra sidan fick jag hela familjen att gemensamt städa i 10 minuter. 10 minuter i barnens rum gjorde under, de blev jättestolta över hur fint det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar