onsdag 25 juni 2014

Rent vatten

Idag har jag fyllt på min bebis vattenmuggar och flaskor ett flertal gånger. En stor del av vattnet har hamnat på bebisens bord, mage och byxor då det just nu är roligare att hälla ut vatten än att dricka upp det.

Jag undrar hur de gör i andra länder där man inte kan ta vatten rakt ur kranen till sin bebis utan där man går till stormarknaden och köper dunkar med vatten. Blir man strängare mot barnet när det gäller att slösa på vatten då? Det är riktigt lyxigt som vi har i Sverige, tillgång till klart, jättegott rent vatten ur kranen dygnet runt, året runt. Vatten behövs ju till allt!

Bakom lyxen med rent och fräscht vatten står att vi har mycket grundvatten och sötvatten i Sverige men också att vi är bra på vattenbehandling. Både rening av avloppsvatten och på att fixa till det sista som behövs när vi tar upp vattnet ur vattentäkterna. Det är många olika tekniker som behövs för att rena vattnet. Dels när vårt avloppsvatten så småningom ska släppas ut i naturen, dels när vi tar in vatten från sjöar och vattendrag för att kunna dricka det.

Några som är experter på vatten och vattenbehandling är Processing- water treatment solutions. Det är fascinerande hur många olika tekniker och uppfinningar som finns för vattenrening. De kan projektleda hela vattenreningsanläggningar, kan leverera rent vatten av olika kvaliteter. En del industrier och laboratorier och t.ex. sjukhus behöver superrent vatten, till och med renare än dricksvatten. Processing har en mängd olika instrument och håller dessutom utbildningar.

Om man är intresserad av vattenrening rekommenderas en till på Processings hemsida. Kanske blir du också inspirerad att läsa vidare inom miljöområdet eller vill bli tekniker som sysslar med vattenrening? Det skulle jag kunna tänka mig.

Under tiden fortsätter jag att njuta av lyxen att kunna vara trygg med att ha rent vatten till mina barn och hela familjen, att kunna bada och fiska i våra svenska vatten och att ha tillgång till vatten för disk, tvätt och nöjen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar