fredag 27 juni 2014

Vattenkran som kokar vatten

Vår vattenkokare börjar bli gammal och trött. Den används flitigt hemma hos oss och särskilt nu när den inte fungerar så bra märker jag hur ofta jag behöver en ganska liten mängd kokt vatten. Det kan vara till ris, som ska hällas ned i kokande vatten, till en kopp snabbkaffe eller te, till att koka grönsaker eller pasta eller annat som kräver kokande vatten.

En vattenkokare är smidig och sparar energi och därmed miljön. Men något som är nyare och ännu smartare är att ha kokande vatten direkt ur vattenkranen. Låter ju livsfarligt, kan många tycka. Så tyckte jag också först innan jag läste om hur kranen Quooker fungerade. Den har ett barnsäkert grepp  som gör att man måste trycka och vrida för att få igång kokvattnet. När man väl fått igång vattnet och om olyckan skulle vara framme trots det aktiva valet av kokvatten, så finns en ytterligare säkerhetsfunktion. Strålen med kokande vatten är inte så tät, så det är ingen stor mängd vatten som hinner träffa en hand eller annan kroppsdel innan man reagerar på värmen och drar bort handen. Himla smart funktion.

Snygg blandare/kran "fusion". Bild lånad från Quookers hemsida. 

Vi har inte renoverat vårt kök annat än bara lagt in nytt golv och målat och tapetserat lite. Så småningom kommer vi att vilja modernisera det och då kan det faktiskt passa att fundera på en kran med kokande vatten. Då slipper man ta upp värdefull diskbänksplats med en vattenkokare som är en aning utrymmeskrävande.

På Quookers hemsida finns filmer som visar vad man kan använda Quookerkranen till och där förklaras även den smarta säkerhetsfunktionen. Jag kan helt klart tänka mig en kran med kokvattenfunktion när vi renoverar köket.

Kräftor kräver kokvatten snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar